Thursday, October 1, 2009

Medical check up.

Hari Khamis 1/10/09 aku pergi ke klinik kesihatan P.Gudang,Johor untuk wat pemeriksaan kesihatan.Sebelum itu aku diberitahu medical check up dibuat petang oleh jurukaunter,so aku gerak awal sbb tumpang abangku yang singgah di rumah pada waktu rehat untuk makan.Tempat keje abangku pon mmg satu jalan dengan klinik,jadi tak payah susah-susah aku gi nek kete ayah yang pulang pada pukul 2pm. Aku sampai sana dalam pukul 1.30pm.Sampai sahaja disana aku terus melilau,berjalan kesana ke mari untuk mencari surau.

Heran dan pelik aku dibuatnya sebab takde signboard yang tunjuk dimana surau berada,namun aku tidak putus asa dengan bertanya pada pakcik security guard yang kebetulan melihat aku terpinga-pinga seakan mencari sesuatu.‘’Pak cik surau kat mana’’ ??lalu pakcik itu pun menjawab ‘’Laa….surau takde kat sini dik,dah lama sy mintak pada kerajaan,mengadu pada pihak atasan dan wakil rakyat tapi tak dapat-dapat.Nak buat camner biar diorang tanggung dosa’’Terkejut sampai nak semput aku dibuatnya mendengar jawapan pakcik tu.

Bila difikirkan kembali,aku rasa itu adalah merupakan ujian bagi pemimpin.Apabila sudah digelar pemimpin banyak amanah yang akan ditanggung.Tetapi realiti hari ini pemimpin lebih disibukkan dengan urusan dunia berbanding urusan akhirat sehingga sesuatu perkara dianggap remeh.

Aku tidak kisah jika terpaksa menunggu lama sehingga nomborku dipanggil untuk pemeriksaan,aku tidak kisah jika Dr gigi takde,aku juga tidak kisah jika hari itu ujian air kencing ditunda kepada hari Isnin,tetapi aku rasa risau jika meninggalkan solat kerana tidak mempunyai kemudahan surau di situ.Aku anggap ni benda yang paling gila kat dunia,sbb brape ramai orang seperti aku yang boleh menjadi mangsa di kemudian hari.

Nasib baiklah semua pemeriksaan kesihatan itu tidak berjaya disempurnakan, dapatlah aku balik awal ke rumah untuk solat.Jika semua pemerikssan kesihatan itu dibuat,memang lepas Asar pun belum tentu siap sebab prosedurnya lambat.Itulah hakikat berurusan dengan klinik kerajaan,memang setimpal dengan bayarannya yang murah kerana prosedurnya yang lambat.Sekian

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".H.R. Muslim

Berani,kerana benar.

0 comments:

Post a Comment